És miért mindig a kémiát pellengérezik ki!? Miért nem a Kepler-törvényeket írta a keretes részben vagy a komplex számokat.
Egyébként van egy másik nagy csúsztatás ebben az (ilyen) írás(ok)ban: egyik kérdés, hogy egy tudást, készséget, kompetenciát, hogyan szerez meg a diák, poroszos vagy liberális módszerrel. És teljesen más kérdés, hogy melyik tudásra van/lesz szüksége, illetve melyiket fogja használni a mindennapi életben.
Három gondom van ezzel a cikkel (írhatnám, hogy ilyen cikkekkel, mert egykutya):
- valóban demonizáló és hiteltelen, főleg miután az első végletesen általánosító mondattal hazavágja a mondanivalóját ("...főbb jellemzőket, ...hű képet adnak...")
- végre olvasnék egy olyan cikket is, ami leírja milyen az az oktatás-nevelés, ami tökéletes ember fejlődését teszi lehetővé, ráadásul a mindenkori államnak is lehetővé tenné az egységes kezelést és finanszírozást. Szidni és ócsárolni könnyű, de megoldást ajánlani már nem futja.
- végül halkan jegyzem meg, hogy az utóbbi idők híreit hallgatva hány diákgyilkosság (középiskola, egyetem) történt liberális típusú angolszász rendszerű iskolában, és hány hagyományosban. Ha valaki ezt cáfolná, kérem támassza alá statisztikával, én nem számoltam össze.
Ismerős gyerekei járnak/jártak oda és nagyon szeretik/szerették.
Nekem is van gyerekem, akinek jó lett volna, csak ugye a piszkos anyagiak, no meg a logisztika. Viszont olyan gyerekem is van, aki imád tanulni és versenyezni, és sokszor kevesellte, amit a suliban leadtak. Most egy nagyon jó gimiben már ritkábban van ez az érzése. Na neki nem lett volna való (mert rajzolni és pepecselni utál, béna is benne).
Ugyan nem vagyok pedagógus,vagy szebben hangzóan tanító,de érdekel minden oktatással kapcsolatos vélemény.Hisz az unokáim jövőjéről van szó,nem mindegy milyen minőségű társadalomban fognak felnőni.Egy kicsi faluban voltam ápoló.A szemem előtt zajlott a folyamat, mi szerint okos kisgyermekekből felnőttként kudarcokkal teli élet lett.Ez engem mindig nagyon zavart,hogy a magyar oktatásért felelősök,
kormányoktól függetlenül miért hagyják elveszni az értéket.Sajnos én azt gondolom,hogy a finn oktatási rendszert sohasem fogjuk megközelíteni.
egy nagyon megragadt az én alapképzésemben:
Felelés=Megnézzük mit NEM tudsz.ÉS ezt hadd lássa mindenki!
Szigorú tanár=ha csak kevés is HIÁNYZIK az egészből már nem elég a jóhoz.
Egy biztos: én a saját gyermekemet teljesen más szellemben nevelem, tanítom. Megmutatok neki mindent ami egyenlőre körbeveszi, és a tapasztalat: az érdekli ami érdekesen van tálalva, az ő számára is érthetően.
A kislányom ha szerel valaki a közelében eldob mindent és megy segíteni, de ha főz valaki már tolja is a fellépőt oda, mert ő keverget. (2,5 éves!!!)
Aki hiteltelennek tartja ezt a nevelést, az olvasson utána az Ausztrál kisiskolának, semmiben nem különbözik, csak mindenki alapvető jogon kap egy tabletet is, ami persze ugye meg minek nekik?
Megmondom: a mi gyerekkorunkban a nagyszüleink nem értették miért vesznek az Ő gyerekeik nekünk homokozó lapátot, azt lehet bármiből csinálni, ők is úgy csináltak maguknak, na ezért, ma a homokozó lapát a tablet.
Evolúció...
Azért ezeket az összevetéseket nagyon érdemes elolvasni! Vannak nagyon előnyös oldalai és vannak gyengeségei. Valóban nem 1/1-ben kellene átvenni a holland módszert, de a gyerekbarát, stresszmentes oktatási helyzeteket igen. Az alacsonyabb osztálylétszámokat igen. a magasan képzett tanerőket igen. a megfizetett pedagógusi rendszert igen. a rendszeres konzultációt a gyerek érdekében a szülővel igen. A könnyű táskákat, vagy az alsóbb évfolyamokon még azt se igen! Alsóban az iskolában tanuljanak a gyerekek és nem otthon, agyon hajszolva a hétvégeken is.
@Sárkánybőr: Az utolsó mondatodra reagálnék. Ebből a koldus, rabszolga nemzetből soha nem lesz olyan nép, mint a holland. Sajnos. Ócska rabszolgák még ócskább ivadékai hogy alkalmazhatnák szabad emberek mintáit?
@pásztortáska: aha. Rend és fegyelem. Ezt nem tanulnak. Tudod, miért? Mert az náluk genetikailag adott. Menj végig egy holland kisváros utcájában, ahol nem laknak sem lengyelek, sem magyarok, aztán menj végig a Rákóczi úton a keletitől a Blaháig. Rá fogsz jönni, hogy miről beszélek.
@Liderc Nyomás: lehet. Te nem fogtad fel a követelményeket, a gyerekeid még annyira sem és a helyiek meg rátok hagyták. Ez is azt bizonyítja, hogy mennyire rugalmasak kezelik a dolgokat. Végtére is csak egy migráns családról van szó.....
@Bencida: igen, furcsa ez! Sokan, szemükkel ugyan látják a jobb munkahelyet, a jobb iskolát a gyereküknek, de nem hiszik el, amit látnak. Ezért nem is váltanak, maradnak az agyonszidott rosszban, mert hát ez az élet, és a gyerek is szokjon csak bele. És hát nekik is igazuk van. Számukra tényleg nincs jobb.
Hmmm, 32 éve élek itt (Hollandia), két fiam kijárta az általános iskolát (basis onderwijs) de rajtam valahogy nem lett úrrá a hurrá optimizmus. Ja és az egyik fiam otthon tanult meg úszni. Lehet azért, mert nem volt született holland? ;)
@coronarythief: Nem a zorbán hibàja. Nem is a gyurcsányié.
A mi (választók) hibája, hogy nem tudjuk kikényszeríteni az ország érdekében szükséges lépéseket pl. az oktatás, egészségügy, gazdaságpolitika, stb. terén.
Melyekben egyébként nemzeti konszenzusnak kéne születnie (lásd finnek).
Ez még Széchenyinek sem sikerült, ne feledjük!
Az ország érdeke egyébként sértheti az egyéni érdekeket, de ezt kéne jó politizálással kezelni, és akkor mindenki boldog lenne!
A magyar iskolarendszer vhol elavult, de a holland sem kivaló, és kozel sem olyan jó, ahogy a cikkben szerepel.
A holland gyerekek nem kepesek onalloan gondolkodni, es felelosseget valallni, felnoni, onallosodni. Még annyira sem, mint egy magyar gyerek.
Komoly gond van a holland oktatassal, es ezzen a D66 eroteljesen valtoztatni akar. Az alapiskola tulzottan hianyos. Nem tanulnak rendet, es fegyelmet. A szulok ebben erosen hiabasak, mert nem nevelik a gyerekeiket, nem magyaraznak nekik el dolgokat, es a nevelest teljes egeszeben a tanaroktol varjak el, ami oriasi hiba!
A 70-es evek elejen ún. "lassai faire" hippi bealliottsagu viselkedes minta vette at uralmat, ami roviden tomoren azt jelenti, h a GYEREK iranyit, es nem a felnott, es mindent rahagytak a gyerekere, mindent megengedtek neki, kivéve a gázcsapot nem... Tehat, minden a gyerek korul forgott, es a szulok alkalmazkodtak hozzajuk. Nos, a jelenlegi ifjusag szulei ebben a hippi "lassai faira" szellemben nottek fel, es nem foglakoznak kelookeppen a gyerekeikkel, csak hagyjak tobbsegeben vadon teremni oket. Hivatkoznak arra, h sokat dolgoznak. Atlagban, max. az egyik szulo dolgozik full timeban, a nok otthon híznak, gyereket szulnek, macskat tartanak, es kutyat setaltatnak, meg az okostelefonjukkal foglalkoznak, es ehhez hasonlo nyalanksagukkal. Ritka az a no, aki full timeban dolgozik, altalaban a magasan kepzettre jellemzo. Az alulkepzett, vagy max. kozepiskolat vegzett jo, ha part timeban dolgozGAT.
A gyerekek 8 evesen keptelenek leirni folyamatos irassal a nevuket. Koszonheto a fantasztikus technikanak, ami jo, de probald ki, h tollal irassal az agyad telejsen maskepp mukodik, es nagyobb koncentraciot igenyel. Nem irnak lecket a gyerekek, neha-neha irnak egy-egy roppentyut a suliban, amit ha meglatok rohogok rajta, es nehany feladattol kiutve erzik magukat, mert szokatlan a gondolkodas szamukra.
Akozepiskolai rendszer sokretu, valoban, es a laza alapiskola utan sokszor oriasi "pofonokat" kapnak, es a nagy egójuk az elso fel evben meg lesz nyirbalva, mert szembesulnek azzal, h lofaszt sem tudnak, es visszaesnek pl. a HAVO-rol VMBO-ra...
Tevedes, h magasan kepzettek, es okosak. Ugyanis, a legtobb gyerek nehezen eri el a HAVO szintet, a VWO meg szinte eltunoben lesz. Tehat, marad a gyerek jo esetben VMBO-kader, vagy VMBO-T. Magyarul a szakkozepiskolai, netan gimnaziumi erettsegit nehezen erik el, ritka, aki kepes ra. Felsooktatasban aki ervenyesulni tud, az tobbnyire az ertelmesebb kategoria, es ott valoban kepesek jo eredmenyeket elerni.
Szoval, nem kell annyira hanyatt esni toluk. Az a magyar kepes hanyatt esni Hollandiatol, a holland iskolarendszertol, aki maximum Magyarorszagon egy szakmunkaskepzot, vagy kozepiskolat/gimnaziumot vegzett el. Aki kepes volt magabol Magyaro.-on egy egyetemet, foiskolat, netan tobb diplomat szerezni, es itt most nem a diplomagyartasrol beszelek, az jobban atlatja az itteni helyzetet, es rajon, h azert a kerites marhára nem kolbászból van, és nem minden arany, ami fenylik.
Szep es jo, h egy ilyen orszagban elunk, de azert ne szalljunk mar el annyira, es nezzunk vissza, h Mo. az oktatasi rendszereben korabban nem volt annyira rossz, meg ha azokat a nyomorult verseket is meg kellett tanulnuk, amiket szemely szerint ruhelltem, DE fejleszti a memoriadat, a logikadat, a ralatasodat. Az ottani fegyelem, a szigor pedig azt gondolom, h nem jott rosszul, mert ha megtanultal ott viselkedni, barhol a vilagban az a tisztesseg ismeretes, es gazdagit, szivesen latjak az udvarias kifinomult viselkedesu embereket. Nem rajongok Mo.-ert, nem vagyok hazafias, Hollandia az uj hazam, de jottem nehany kinccsel, es ebbol taplalkozom nap mint nap.
Jah, es arrol nem is beszelve, h a holland iskola a viselkedes problemat ugy oldja meg, h diagnosztizal minden gyereket. Aki kicsit kilog, azonnal ADHD-snak nyilvanitja, autistanak, problemasnak, meg minden egyeb szindromak stb. Csak azert mert a szulok vadon hagyjak a gyerekeiket, es az iskola sem neveli oket, ES ha egy gyerek diagnosztizalva van vmivel, az holland ALLAM még fizet is az iskolanak. Igy eloszeretettel rahuznak majdnem mindenkire vmi nyavalyat. Itt vhogy mindenkinek van vmi dilije, nem furcsa?? Oke, Mo.-on meg a fogyatekosokat jol eldugjak, h ne is leessen oket latni, de hogy itt meg ebbol penzt csinal az allam...?! Erdemes ezen elgondolkodni...
Merre tart ma az oktatás a világban? Miben más az élete egy külföldi diáknak vagy tanárnak? Mitől lesz hatékony és eredményes egy ország oktatáspolitikája? Milyen válaszokat adnak a Z generáció kérdéseire, problémáira a különböző nemzetek döntéshozói és pedagógusai? Hírek, beszámolók, filmek külföldi iskolákról, oktatási elképzelésekről, a diákok és a tanárok életéről.
Ferenc Lipták 2015.10.30. 19:18:37
Mindig az kritizál aki valamilyen oknál fogva alkalmatlan arra a helyre..
" ha a kacsa nem tud úszni nem a víz a hülye..."
Bejegyzés: Egy apuka vallomása a Waldorf-oktatásról
én_is 2015.10.29. 19:08:42
Egyébként van egy másik nagy csúsztatás ebben az (ilyen) írás(ok)ban: egyik kérdés, hogy egy tudást, készséget, kompetenciát, hogyan szerez meg a diák, poroszos vagy liberális módszerrel. És teljesen más kérdés, hogy melyik tudásra van/lesz szüksége, illetve melyiket fogja használni a mindennapi életben.
Bejegyzés: A poroszos iskola diadala
én_is 2015.10.29. 19:08:39
- valóban demonizáló és hiteltelen, főleg miután az első végletesen általánosító mondattal hazavágja a mondanivalóját ("...főbb jellemzőket, ...hű képet adnak...")
- végre olvasnék egy olyan cikket is, ami leírja milyen az az oktatás-nevelés, ami tökéletes ember fejlődését teszi lehetővé, ráadásul a mindenkori államnak is lehetővé tenné az egységes kezelést és finanszírozást. Szidni és ócsárolni könnyű, de megoldást ajánlani már nem futja.
- végül halkan jegyzem meg, hogy az utóbbi idők híreit hallgatva hány diákgyilkosság (középiskola, egyetem) történt liberális típusú angolszász rendszerű iskolában, és hány hagyományosban. Ha valaki ezt cáfolná, kérem támassza alá statisztikával, én nem számoltam össze.
Bejegyzés: A poroszos iskola diadala
indapass 2015.10.29. 11:15:58
Nekem is van gyerekem, akinek jó lett volna, csak ugye a piszkos anyagiak, no meg a logisztika. Viszont olyan gyerekem is van, aki imád tanulni és versenyezni, és sokszor kevesellte, amit a suliban leadtak. Most egy nagyon jó gimiben már ritkábban van ez az érzése. Na neki nem lett volna való (mert rajzolni és pepecselni utál, béna is benne).
Bejegyzés: Egy apuka vallomása a Waldorf-oktatásról
kolapu 2015.10.26. 23:08:07
Bejegyzés: A poroszos iskola diadala
Valéria Szabó Jánosné 2015.10.26. 15:18:30
kormányoktól függetlenül miért hagyják elveszni az értéket.Sajnos én azt gondolom,hogy a finn oktatási rendszert sohasem fogjuk megközelíteni.
Bejegyzés: Mire költik a pénzt Finnországban?
petropeter 2015.10.22. 11:38:26
Felelés=Megnézzük mit NEM tudsz.ÉS ezt hadd lássa mindenki!
Szigorú tanár=ha csak kevés is HIÁNYZIK az egészből már nem elég a jóhoz.
Egy biztos: én a saját gyermekemet teljesen más szellemben nevelem, tanítom. Megmutatok neki mindent ami egyenlőre körbeveszi, és a tapasztalat: az érdekli ami érdekesen van tálalva, az ő számára is érthetően.
A kislányom ha szerel valaki a közelében eldob mindent és megy segíteni, de ha főz valaki már tolja is a fellépőt oda, mert ő keverget. (2,5 éves!!!)
Aki hiteltelennek tartja ezt a nevelést, az olvasson utána az Ausztrál kisiskolának, semmiben nem különbözik, csak mindenki alapvető jogon kap egy tabletet is, ami persze ugye meg minek nekik?
Megmondom: a mi gyerekkorunkban a nagyszüleink nem értették miért vesznek az Ő gyerekeik nekünk homokozó lapátot, azt lehet bármiből csinálni, ők is úgy csináltak maguknak, na ezért, ma a homokozó lapát a tablet.
Evolúció...
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig
Zsóka Budainé 2015.10.21. 19:52:05
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig
nagybátyád 2015.10.21. 11:31:09
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig
nagybátyád 2015.10.21. 11:31:02
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig
nagybátyád 2015.10.21. 11:30:49
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig
relaxkft · http://relaxkft.hu/ 2015.10.19. 09:58:05
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig
relaxkft · http://relaxkft.hu/ 2015.10.19. 09:57:34
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig
Liderc Nyomás 2015.10.18. 16:58:01
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig
Velorex 2015.09.13. 00:03:44
A mi (választók) hibája, hogy nem tudjuk kikényszeríteni az ország érdekében szükséges lépéseket pl. az oktatás, egészségügy, gazdaságpolitika, stb. terén.
Melyekben egyébként nemzeti konszenzusnak kéne születnie (lásd finnek).
Ez még Széchenyinek sem sikerült, ne feledjük!
Az ország érdeke egyébként sértheti az egyéni érdekeket, de ezt kéne jó politizálással kezelni, és akkor mindenki boldog lenne!
Bejegyzés: A norvég oktatás
Donatello sörhas · http://farmesmas.blogspot.com/ 2015.09.12. 21:07:21
Bejegyzés: A norvég oktatás
Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.09.12. 15:29:57
Végre leesett,kevertem hirtelen a kettőt.:))
Bejegyzés: A norvég oktatás
coronarythief 2015.09.12. 13:25:08
mert egy végeláthatatlan gázmezőn ülnek.
hiányoltam a posztból hogy kolbászból van a kerítés és ez az egész a mocskos náci ORBÁN hibája.
Bejegyzés: A norvég oktatás
micsoda? 2015.09.11. 09:43:34
Bejegyzés: A norvég oktatás
pásztortáska 2015.09.11. 09:43:29
A magyar iskolarendszer vhol elavult, de a holland sem kivaló, és kozel sem olyan jó, ahogy a cikkben szerepel.
A holland gyerekek nem kepesek onalloan gondolkodni, es felelosseget valallni, felnoni, onallosodni. Még annyira sem, mint egy magyar gyerek.
Komoly gond van a holland oktatassal, es ezzen a D66 eroteljesen valtoztatni akar. Az alapiskola tulzottan hianyos. Nem tanulnak rendet, es fegyelmet. A szulok ebben erosen hiabasak, mert nem nevelik a gyerekeiket, nem magyaraznak nekik el dolgokat, es a nevelest teljes egeszeben a tanaroktol varjak el, ami oriasi hiba!
A 70-es evek elejen ún. "lassai faire" hippi bealliottsagu viselkedes minta vette at uralmat, ami roviden tomoren azt jelenti, h a GYEREK iranyit, es nem a felnott, es mindent rahagytak a gyerekere, mindent megengedtek neki, kivéve a gázcsapot nem... Tehat, minden a gyerek korul forgott, es a szulok alkalmazkodtak hozzajuk. Nos, a jelenlegi ifjusag szulei ebben a hippi "lassai faira" szellemben nottek fel, es nem foglakoznak kelookeppen a gyerekeikkel, csak hagyjak tobbsegeben vadon teremni oket. Hivatkoznak arra, h sokat dolgoznak. Atlagban, max. az egyik szulo dolgozik full timeban, a nok otthon híznak, gyereket szulnek, macskat tartanak, es kutyat setaltatnak, meg az okostelefonjukkal foglalkoznak, es ehhez hasonlo nyalanksagukkal. Ritka az a no, aki full timeban dolgozik, altalaban a magasan kepzettre jellemzo. Az alulkepzett, vagy max. kozepiskolat vegzett jo, ha part timeban dolgozGAT.
A gyerekek 8 evesen keptelenek leirni folyamatos irassal a nevuket. Koszonheto a fantasztikus technikanak, ami jo, de probald ki, h tollal irassal az agyad telejsen maskepp mukodik, es nagyobb koncentraciot igenyel. Nem irnak lecket a gyerekek, neha-neha irnak egy-egy roppentyut a suliban, amit ha meglatok rohogok rajta, es nehany feladattol kiutve erzik magukat, mert szokatlan a gondolkodas szamukra.
Akozepiskolai rendszer sokretu, valoban, es a laza alapiskola utan sokszor oriasi "pofonokat" kapnak, es a nagy egójuk az elso fel evben meg lesz nyirbalva, mert szembesulnek azzal, h lofaszt sem tudnak, es visszaesnek pl. a HAVO-rol VMBO-ra...
Tevedes, h magasan kepzettek, es okosak. Ugyanis, a legtobb gyerek nehezen eri el a HAVO szintet, a VWO meg szinte eltunoben lesz. Tehat, marad a gyerek jo esetben VMBO-kader, vagy VMBO-T. Magyarul a szakkozepiskolai, netan gimnaziumi erettsegit nehezen erik el, ritka, aki kepes ra. Felsooktatasban aki ervenyesulni tud, az tobbnyire az ertelmesebb kategoria, es ott valoban kepesek jo eredmenyeket elerni.
Szoval, nem kell annyira hanyatt esni toluk. Az a magyar kepes hanyatt esni Hollandiatol, a holland iskolarendszertol, aki maximum Magyarorszagon egy szakmunkaskepzot, vagy kozepiskolat/gimnaziumot vegzett el. Aki kepes volt magabol Magyaro.-on egy egyetemet, foiskolat, netan tobb diplomat szerezni, es itt most nem a diplomagyartasrol beszelek, az jobban atlatja az itteni helyzetet, es rajon, h azert a kerites marhára nem kolbászból van, és nem minden arany, ami fenylik.
Szep es jo, h egy ilyen orszagban elunk, de azert ne szalljunk mar el annyira, es nezzunk vissza, h Mo. az oktatasi rendszereben korabban nem volt annyira rossz, meg ha azokat a nyomorult verseket is meg kellett tanulnuk, amiket szemely szerint ruhelltem, DE fejleszti a memoriadat, a logikadat, a ralatasodat. Az ottani fegyelem, a szigor pedig azt gondolom, h nem jott rosszul, mert ha megtanultal ott viselkedni, barhol a vilagban az a tisztesseg ismeretes, es gazdagit, szivesen latjak az udvarias kifinomult viselkedesu embereket. Nem rajongok Mo.-ert, nem vagyok hazafias, Hollandia az uj hazam, de jottem nehany kinccsel, es ebbol taplalkozom nap mint nap.
Jah, es arrol nem is beszelve, h a holland iskola a viselkedes problemat ugy oldja meg, h diagnosztizal minden gyereket. Aki kicsit kilog, azonnal ADHD-snak nyilvanitja, autistanak, problemasnak, meg minden egyeb szindromak stb. Csak azert mert a szulok vadon hagyjak a gyerekeiket, es az iskola sem neveli oket, ES ha egy gyerek diagnosztizalva van vmivel, az holland ALLAM még fizet is az iskolanak. Igy eloszeretettel rahuznak majdnem mindenkire vmi nyavalyat. Itt vhogy mindenkinek van vmi dilije, nem furcsa?? Oke, Mo.-on meg a fogyatekosokat jol eldugjak, h ne is leessen oket latni, de hogy itt meg ebbol penzt csinal az allam...?! Erdemes ezen elgondolkodni...
Bejegyzés: A holland példa: általános iskola 4-12 éves korig